Ben jij enthousiast, geef je goed leiding en vind je het leuk om kinderen en jongeren te begeleiden bij hun persoonlijke ontwikkeling? Of heb je misschien bestuurlijke kwaliteiten die je wilt inzetten? Dan is Scouting op zoek naar jou! Je kunt aan de slag bij een groep bij jou in de buurt, als plusscout of als landelijk vrijwilliger bij Scouting Nederland.

Vrijwilligers zijn actief op landelijk, regio- en groepsniveau.

Op groepsniveau

Op zoek naar een leuke en actieve klus bij onze Scoutinggroep? Je kunt aan de slag als leidinggevende bij een bepaalde leeftijdsgroep, als bestuurslid of in een ondersteunende rol. Kom een keer kijken of neem contact op met de groep voor meer informatie. Voor alle functies geldt dat je lid van Scouting Nederland wordt of bent. Natuurlijk onderschrijf jij als (toekomstig) lid de doelstelling van Scouting en heb je er geen bezwaar tegen dat er een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) voor je wordt aangevraagd. Lid worden doe je via de Scoutinggroep zelf.

Ben je al eerder lid geweest van Scouting Nederland? Houd dan je oude lidmaatschapsnummer bij de hand, dan kan je nieuwe aanmelding meteen gekoppeld worden aan je oude gegevens.

Leidinggevende bij één van de leeftijdsgroepen

Als leidinggevende bij één van de leeftijdsgroepen (speltakken) zorg je, samen met de rest van het team en de teamleider (TL), voor een te gek programma voor de kinderen of jongeren, waarbij meiden en jongens worden uitgedaagd zich persoonlijk te ontwikkelen. De speltakken draaien één keer per week. Buiten deze 'opkomsten' bereid je als leidingteam het programma en de eventuele kampen voor. Wil je meer weten?Kom langs en informeer naar de mogelijkheden. Voor een functie als leidinggevende geldt een minimumleeftijd per speltak.

Vrijwilliger binnen een Scoutinggroep

Naast de leidinggevenden die in de Scoutinggroep zorgdragen voor het programma-aanbod voor de jeugdleden, zijn er tal van ondersteunende functies die belangrijk zijn voor een goed draaiende groep. Bij Scouting kun je besturen, maar je kunt ook een bijdrage leveren als materiaalmeester, klusteam, gebouwbeheerder of verhuurder. Als groepsbegeleider heb je veel contact met de leidingteams en als praktijkbegeleider zorg je ervoor dat iedere vrijwilliger zich binnen de groep kan ontwikkelen door middel van Scouting Academy. Kortom, er zijn heel veel verschillende en uitdagenden functies! Je bent daarbij al een topvrijwilliger als je maar een paar uur van je vrije tijd aan Scouting kunt besteden. Wil jij een bijdrage leveren bij Scouting Vlierden neem contact op voor de mogelijkheden.

Als plusscout

Ben je 18 jaar of ouder, houd je van gezelligheid en vind je het leuk om bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren? Dan kun je naast roverscout (jeugdlid) of leidinggevende ook plusscout worden! Plusscouts kunnen georganiseerd zijn als groep (een plusscoutskring) op regio- of landelijk niveau, of binnen een vereniging. Als plusscout ben je vrijwilliger en lever je een actieve bijdrage aan de vereniging, bijvoorbeeld door je kennis over te dragen tijdens evenementen of trainingen, mee te werken in één van de vele projecten of door in je groep te helpen bij activiteiten en andere vrijwilligersklussen.

Plusscout worden bij onze Scoutinggroep

Plusscouts binnen een lokale Scoutinggroep zijn leden die het na hun achttiende nog leuk vinden om bij Scouting te blijven en zich af en toe inzetten voor hun groep. Vaak draait het bij de plusscouts om een bepaalde interesse waar de groep zich op richt of blijven ze lid uit betrokkenheid bij de Scoutinggroep. Vind je het leuk om plusscout te worden en je eigen in te zetten bij onze evenementen? Kom een keer kijken of neem contact op voor meer informatie. Lid worden regel je via de Scoutinggroep zelf.