Scouting Vlierden is opgericht op 22 april 1963.

De eerste blokhut werd bij Timmermans op de Hees ingericht, en op 27 april door de eerste groep van twaalf welpen en drie leidsters in gebruik genomen. Onder de naam St. Franciscushorde
Later in dat jaar werden de verkenners opgericht. Het clubgebouw op de Hees was bedoeld als tijdelijk onderkomen, maar het zou tot 1964 duren voordat er een definitief honk gevonden werd.

De eerste eigen blokhut was een graanloods bij de molen, zonder toilet, zonder waterleiding, maar wel van “ons”. Welpen en verkenners draaiden hier voortaan iedere week hun groep.
In de zomer van 1964 werd het eerste echte kamp gehouden. Het kamp duurde toen een volle week, zoals dat nu ook nog steeds is.
In 1968 zijn de kabouters van start gegaan in het jeugdhuis, los van de welpen en verkenners. Na enkele jaren vloeide hier de oprichting van de gidsen uit voort.
Scouting Vlierden heeft ook twee ere-voorzitters: Frits Jacobs en Theo van Rijssel.

JAV GebouwIn 1971 werd door de leiding van de verkenners de leegstaande oude school gekraakt, omdat ze al langer op zoek waren naar een nieuw onderkomen.
In 1976 stopten de verkenners en een jaar later kwamen de kabouters en gidsen ook naar de blokhut, zodat er vanaf toen één gezamenlijke scouting binnen Vlierden was.
In 1987 is ons gebouw verbouwd en in gebruik genomen door meerdere jeugdverenigingen.

Logo Scouting VlierdenTijdens het 40 jarig jubileum was er weer een bruisende vereniging. Door diverse ontwikkelingen binnen de verenigingen en huisvesting in Vlierden is de Scouting in 2010 begonnen met de planning en ontwikkeling van de nieuwbouw.

Tijdens het jubileum weekend in september 2013 is de nieuwe blokhut aan de Hoge Zijdeweg 118B geopend worden achter op het sportpark in Vlierden.

Scouting Vlierden
Een vereniging in beweging

Logo | Insigne

Het nieuwe groepsinsigne van Scouting Vlierden bestaat sinds april 2013 ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan.

Het insigne bestaat uit een scouting landschap met de groepsnaam en oprichtingsjaar. Op de achtergrond een regenboog in de kleuren van de Nederlandse vlag + oranje. Tegen de tent staat het Wapen van Vlierden met daarboven het “Lelie & Klaverblad”.

De badge is gevormd met een afmeting van 7cm x 5,5cm, en wordt gedragen boven de zak van het speltakinsigne.